Nieuws

26 mei

Werknemer met schulden duurder

Regelmatig onderzoekt het Nibud financiële problemen op de werkvloer. In 2017 had 62% van de werkgevers te maken met werknemers met schulden (2012: 78%). Circa de helft van de werkgevers heeft te maken met loonbeslagen (2012: 75%).  Driekwart van de werkgevers vindt de financiële gezondheid van werknemers een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Wat kost een medewerkers met problematische schulden?

De kosten van een medewerker met financiële problemen komen neer op: 20 procent minder concentratie en arbeidsproductiviteit (slechter functioneren), 7 extra dagen ziekteverzuim per jaar en 3 uur afhandeling per loonbeslag. Voor een fulltime medewerker met een modaal inkomen is dat samen € 13.000.

Tip: De belangrijkste signalen van schulden zijn loonbeslag, verzoek om een voorschot en ziekteverzuim. Financiële problemen van werknemers tijdig bespreekbaar maken en helpen oplossen, kan in uw voordeel zijn.

Lees meer
26 mei

Zakelijk zwembad aan huis

Man en vrouw zijn beiden fysiotherapeut. Samen met hun zoon, die ook fysiotherapeut is, hebben ze een VOF met meerdere praktijklocaties. In hun woning hebben ze twee behandelkamers en een fitnessruimte. Ze laten een binnenzwembad aanleggen in een nieuwe aanbouw. Dat zwembad wordt inclusief voorzieningen op uurbasis met BTW verhuurd aan de VOF voor behandeling van patiënten. De BTW op de bouwkosten bedraagt ruim € 41.000. Die wil het echtpaar in aftrek brengen. Kan dat?

De rechter beslist dat het zwembad ondernemingsvermogen vormt en dat de verhuur van het zwembad aan de VOF een met BTW belastbare prestatie is. Daarmee is de BTW op de bouwkosten in principe aftrekbaar, met een correctie voor eventueel privégebruik door het echtpaar en de zoon. De Belastingdienst komt op een verdeling 50% zakelijk en 50% privé. Het echtpaar stelt dat het privégebruik nagenoeg nul is. Dat kunnen ze echter niet aannemelijk maken. Al met al kunnen ze toch 50% van de BTW in aftrek brengen.

Tip: Werken aan huis ligt fiscaal vaak gecompliceerd vanwege de mogelijke privé-component in kosten of investeringen. In reële situaties kunt u wel degelijk voordelen behalen. Laat u goed adviseren.

Lees meer
26 mei

Coulancetermijn pensioen in eigen beheer verlengd?

Ondernemers met een pensioen in hun eigen BV, kunnen met ingang van 1 april 2017 in die BV niet  verder pensioen opbouwen. Het gaat om circa 160.000 dga’s. Ze hebben tot 1 juli om de opbouw formeel stop te zetten. Ook kunnen ze tot 1 juli elders verzekerd pensioen terughalen naar hun BV. In de pers verscheen een bericht dat één op de drie ondernemers met een BV hiervan niet op de hoogte is. Voorgesteld werd om de coulancetermijn te verlengen.

Staatssecretaris Wiebes vindt verlenging niet nodig. Adviseurs zijn voldoende op de hoogte. Het stoppen van de opbouw is slechts een formaliteit. Terughalen van elders verzekerd pensioen is lastiger. Het vereist waardeoverdracht voor het einde van de coulanceperiode. Hierbij heeft de staatssecretaris toegezegd dat hieraan ook is voldaan als het verzoek tot overdracht uiterlijk 30 juni 2017 bij de verzekeraar ligt. De verzekeraar heeft daarna de gebruikelijke termijn om het verzoek af te handelen.

Tip: Goed advies over de gevolgen van uitfasering van pensioen in eigen beheer is belangrijk. Zorg dat de formaliteiten voor 1 juli 2017 zijn afgerond.

Lees meer
26 mei

Bereken zelf uw premiekorting

Werkgevers vinden het soms lastig om arbeidsbeperkte werknemers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Diverse financiële tegemoetkomingen zijn bedoeld om dat interessanter te maken. Het gaat om premiekortingen, lage-inkomensvoordeel en loonkostensubsidie. Dat kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar. Om de drempel tot deze regelingen te verlagen heeft de overheid voor werkgevers een digitale calculator ontwikkeld.

Werkgevers kunnen zo per werknemer snel de eventuele financiële tegemoetkomingen berekenen. De calculator gaat een flinke stap verder dan de in 2016 gelanceerde regelhulp premiekortingen en LIV. Daarmee bepaalt u alleen of u recht hebt op premiekortingen.

Tip: U vindt de nieuwe calculator op https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/premiekortingencalculator

Lees meer
12 mei

Ondernemerschap IT-consultant

Een IT-consultant staat ingeschreven in het Handelsregister met als activiteiten: advisering op het gebied van informatietechnologie en consultancy en een handel in dataopslagsystemen. Hij claimt de fiscale voordelen van ondernemerschap voor inkomstenbelasting en omzetbelasting. De Belastingdienst weigert en partijen belanden voor de fiscale rechter.

Het gerechtshof beslist dat van ondernemerschap geen sprake is. Waarom? De consultant werkte gedurende vijf jaar fulltime voor slechts één opdrachtgever. Hij mocht alleen met toestemming van die opdrachtgever voor anderen werken. Hij kreeg een vaste vergoeding per jaar, uitbetaald in maandelijkse termijnen. Bij bijeenkomsten en seminars van zijn opdrachtgever moest de consultant aanwezig zijn. Hiermee staat vast dat het voor de uitoefening van een onderneming vereiste zelfstandige karakter ontbreekt. Bovendien heeft de consultant nauwelijks investeringen gedaan en ondernemersrisico gelopen.

Tip: Fiscaal ondernemerschap heeft voordelen. Laat u goed adviseren om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zoals u wellicht weet, is het de bedoeling dat een nieuw kabinet met meer eenduidige criteria gaat komen.

Lees meer
12 mei

Medewerker ziek: wat mag u registreren?

Een werkgever registreerde bij ziekmelding van een werknemer aard en oorzaak van de ziekte. Dat mag niet. Aard en oorzaak van de ziekte mag de werkgever niet vragen en al helemaal niet vastleggen. Werkgevers mogen alleen gegevens vragen die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van de verplichting om loon door te betalen en hoe het verder moet met de werkzaamheden. Wat betekent dat?

U mag als werkgever wel vragen naar de verwachte duur van het verzuim of naar de mogelijkheid om tijdelijk ander werk te doen. De mate van inzetbaarheid of arbeidsongeschiktheid mag u alleen vastleggen als u daarover een advies hebt van de bedrijfsarts of arbodienst.

Let op: U kunt van de Autoriteit Persoonsgegevens een dwangsom opgelegd krijgen als u te veel gegevens registreert van zieke medewerkers. Laat u goed adviseren en zorg voor goede procedures  bij en na ziekmelding.

Lees meer